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스쿠트 항공 환불 방법

해외여행

by 희라소니 2024. 2. 15. 22:50

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스쿠트 항공 예매했다가 취소하고 환불 받은 방법 상세하게 풀어보겠습니다.

취소 방법, 취소할 때 멘트, 환불 기간 등 자세하게 적어볼테니 도움이 되셨으면 좋겠습니다.


스쿠트 항공 환불 

 

스쿠트 항공으로 설 연휴 대만 여행 예매.

아뿔싸 중국은 설 연휴가 우리보다 엄청 길다는 것을 깜빡함.

눈물의 취소 여정 시작.

 

먼저 취소하기 전 알아두실 것.

1. 애석하게도 100% 환불 받는 방법은 없다.

일정 부분 수수료를 제해야 함.

2. 환불은 생각보다 오래 걸림. 

3. 상담원과 대화시 2분 이내에 대답하지 않으면 상담 종료됨.

 

자세한 내용은 아래에서 풀겠습니다.

 

1. 일단 마이페이지로 들어가 구매한 티켓의 내역을 캡쳐하자.

 

기내식, 수하물 옵션 등을 추가로 구매하셨다면 반드시 캡쳐해야한다.

환불이 이루어지면 티켓 구매 내역 자체가 아예 사라져서 히스토리를 확인할 길이 없다.

 

나의 경우 티켓 외에 수하물 옵션을 추가로 구매했다.

그런데 나중에 환불 금액을 보니 수하물 옵션 금액만큼 환불이 아닌 것.

구매 내역을 확인하려 했더니 아예 삭제가 되어서 확인할 길이 없고, 상담원은 계속 카드사에 문의하라는 얘기만 반복.

결국 수하물 옵션 비용 3만 원은 환불받지 못했다.

 

 

2. 고객서비스 채팅으로 들어간다.

refund and cancellations > 'I want a refund' 메뉴 선택. 
그리고 상담원 연결인 'Contact Agent' 선택

 

M.A.R.V.I.E

Our email team will respond to you within 10 days. If you submit your enquiry as an email, you will leave the live chat queue. You are currently number {0} in line.

marvie.widget.flyscoot.com

스쿠트항공 상담 chat 메인 화면.
I want a refund라고 치면 'Contact Agent', 'Booked via third-party', 'Krisflyer' 3가지 메뉴가 나온다.

 

3. 처음에 예약한 승객의 이름을 말하라고 한다. 영문 이름 알려주면 된다.

상담원에게 티켓팅한 영문명을 알려주는 화면.

 

4. 그러면 상담원은 다음과 같이 말할 것이다.

'미안하지만 메디컬 이슈가 아니면 환불 불가다.

메디컬 이슈라면그것을 증명할 수 있는 영문 다큐멘테이션을 달라'

 

나의 경우 마침 건강검진 결과가 좋지 않아 대학 병원에서 정밀 검사를 받을 수 있는 레퍼럴이 있었다.

그래서 그 문서를 전달했으나 영문으로된 문서를 달라는 말만 되풀이.

코로나 확진과 같이 영문 문서가 나오는 게 아니면 대부분의 메디컬 관련 문서는 거절될 것 같다.

 

메디컬 다큐멘트를 보냈지만 상담원이 영어가 아니라며 리젝하는 화면.

 

 

 

5. 그러나 사실 메디컬 이슈가 아니더라도 그냥 한국의 소비자 보호법에 의해 환불 받을 수 있음.

일단 상담원에게 아래처럼 말하고

" I am aware that under the Korean Consumer Protection Act, I am entitled to a refund even if there are no medical issues. Please refer to the relevant provisions of the Consumer Protection Act here."

 

영문으로 된 법 조문을 보내면 되는 것이다.

아래는 소비자보호법 17조 청약철회에 대한 내용을 ChatGPT로 영문 번역한 것임.

아래 내용 복붙해서 붙이세요.

Article 17 (Withdrawal of Offer, etc.) 1. A consumer who has entered into a contract with a mail-order seller regarding the purchase of goods, etc., may withdraw their offer or take similar actions within the following periods (if the transaction parties have agreed to a longer period than the following, then that period shall apply), as revised on March 29, 2016:

1.     Within seven days from the day the consumer receives the written document about the contract content according to Article 13 (2). However, if the delivery of goods, etc., occurs later than when the written document was received, then within seven days from the day the goods were supplied or the supply of the goods began.

2.     If the consumer did not receive the written document about the contract content according to Article 13 (2), received a written document that does not include the mail-order seller’s address, or if it is impossible to withdraw the offer, etc., within the period mentioned in item 1 due to reasons such as changes in the mail-order seller's address, then within seven days from the day the consumer became aware or could have become aware of the seller’s address.

3.     If there is any obstruction to the withdrawal of the offer, etc., due to the actions mentioned in Article 21 (1) item 1 or 2, then within seven days from the day such obstructive actions ceased.

4.     A consumer may not withdraw their offer or take similar actions against the will of the mail-order seller if any of the following conditions apply. However, if the mail-order seller does not take measures according to paragraph 6, withdrawal of the offer, etc., is still possible even in cases mentioned from item 2 to item 5, as revised on March 29, 2016:

5.     If the goods, etc., have been destroyed or damaged due to reasons attributable to the consumer. However, this does not apply if the goods were damaged while checking their content.

6.     If the value of the goods, etc., has significantly decreased due to the consumer's use or partial consumption.

7.     If the value of the goods, etc., has significantly decreased over time to the extent that reselling them becomes difficult.

8.     If the packaging of goods that can be replicated has been damaged.

9.     If the provision of services or digital content as defined in Article 2 (5) of the "Basic Act for Cultural Industries Promotion" has commenced. However, this does not apply to contracts consisting of divisible services or divisible digital content where the provision has not yet started for parts of it.

10.  Other cases determined by Presidential Decree for the safety of transactions.

11.  Notwithstanding paragraphs 1 and 2, if the content of the goods, etc., differs from the content displayed or advertised or if the contract is executed differently, the consumer may withdraw their offer, etc., within three months from the day the goods were supplied or within 30 days from the day the consumer became aware or could have become aware of the fact.

12.  If the withdrawal of the offer, etc., is made in writing according to paragraph 1 or 3, its effect occurs on the day the written statement expressing the intention is sent.

13.  When applying paragraphs 1 to 3, if there is a dispute regarding the consumer's responsibility for the damage to the goods, etc., the fact and timing of the contract's conclusion, or the fact and timing of the goods’ supply, the mail-order seller must provide proof.

14.  In cases where the withdrawal of the offer, etc., is not possible according to items 2 to 5 of paragraph 2, the mail-order seller must clearly indicate this fact on the packaging of the goods or elsewhere easily noticeable by the consumer, or provide trial products, among other methods, to ensure that the right to withdraw the offer, etc., is not obstructed. However, in the case of digital content mentioned in item 5 of paragraph 2, where the consumer cannot withdraw the offer, etc., measures such as providing trial products according to Presidential Decree must be taken to ensure that the right to withdraw the offer, etc., is not obstructed, as revised on March 29, 2016.

[Completely revised on February 17, 2012.]

 

한국 소비자보호법 조문을 상담원에게 보낸 화면
한국 소비자보호법 17조 조문을 상담원에게 보내자 상담원이 확인해보겠다고 하는 화면.

 

 

6. 그러면 상담원이 꼬리를 내리고 환불을 해주겠다고 함.

이게 어떠한 상담 메뉴얼인 것 같다.

꼭 법조문으로 권리를 주장해야 환불 해 준다고 함.

 

환불 옵션에는 2가지가 있다.

앞서 말했듯  fee 없이 100% 환불 받는 방법은 없음.

 

1. 현금 환불 : 승객 1인당 41,300원의 수수료를 제하고 환불. 

2. 바우처 환불 : 승객 1인당 20,650원의 수수료를 제하고 바우처 환불.

 

스쿠트항공을 이용할 계획이 전무하다면 현금 환불을 받으시면 됩니다.

우리는 어차피 스쿠트항공 타고 대만 갈 것 같아서 바우처 환불을 선택했다.

바우처의 사용기한은  2년이고 연장 안 되니 잘 생각하고 결정하세요.

상담원이 환불에 관한 2가지 옵션을 제시하는 화면.

 

상담원이 이렇게 옵션을 제시하며 최종 환불 금액을 말해준다.

 

여기서 문제는 우리가 환불받은 316,300원에 수하물 추가한 비용 28,000원은 포함이 안되어 있다는 것이다.

대충 금액이 맞는 것 같아 클레임을 하지 않았던 불찰임. 

 

나중에 알아채고 클레임을 걸었다.

but 앞서 말했던 것 처럼 표가 취소되는 순간 히스토리도 완전 날아가서 증명할 길이 없었음.

상담원은 계속 카드 회사에 문의하라는 말만 되풀이함. 하...

 

그러니 꼭 처음에 결제 내역을 캡쳐 하고 상담원 문의를 시작하세요.그래야 생각했던 환불 금액과 다를 시 따질 수가 있습니다.

 

 

7. 바우처 환불이라 금방 되겠거니 생각을 했는데요... 

정확히 3주만에 바우처가 들어왔습니다.

바우처는 승객 각자의 메일을 통해 엄청 긴 암호코드로 온다.

(한 사람이 환불 진행했다고 해서 모두 그 사람 메일로 오는 게 아니라 각자의 메일로 온다는 뜻)

티켓팅 할 때 그 암호코드를 넣으면 됨.

 

-끝-

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